FANDOM

Albert Einstein.jpg

Albert Einstein

Albert Einstein (ur. 14 marca 1879 r. w Ulm, zm. 18 kwietnia 1955 r. w Princeton) - niemiecki fizyk, jeden z czołowych naukowców XX wieku, autor teorii względności. Z pochodzenia Żyd.

MłodośćEdytuj

Albert Einstein urodził się w miejscowości Ulm, jednakże wkrótce przeniósł się z rodziną do Monachium. Początkowo uczył się w Monachium, jednakże został przeniesiony do Zurychu. Nie objawiał jako dziecko specjalnych wyników w nauce.

Po studiach Albert Einstein pracował jako urzędnik patentowy w Bernie. Swój wolny czas poświęcał jednak fizyce i dzięki pracom Hendrika Lorentza opublikował w 1905 roku teorię względności.

Trzy teorię z 1905 rokuEdytuj

Albert Einstein w 1947.jpg

Albert Einstein w roku 1947

Pierwsza teoria tyczyła ruchów Browna (przypadkowych przemieszczeń małych cząsteczek, które po raz pierwszy zauważył je Robert Brown w 1827 roku). Einstein zauważył, iż obserwowane ruchy są wynikiem bombardowania rozpatrywanych cząsteczek przez molekuły wody. Dodatkowo Einstein wyjaśnił je za pomocą matematyki. Niezależnie od niego, w 1906 roku polski naukowiec Marian Smoluchowski doszedł do tych samych wyników. Teoria Einsteina-Smoluchowskiego została eksperymentalnie zweryfikowana przez Jeana Perrina.

Druga teoria głosiła, iż światło to strumień cząstek, które nazwał kwantami światła (później fotonami). Za te odkrycie, Albert Einstein otrzymał w 1921 roku Nagrodę Nobla z dziedziny fizyki.

Trzecia teoria, która przyniosła Einsteinowi największy rozgłos, obalała tezę, jakoby eter był składnikiem materii w kosmosie (eter nie może być ośrodkiem rozchodzenia się fal elektromagnetycznych). Odrzucenie teru pozbawiło naukowców bezwzględnego układu odniesienia, wobec którego można by było opisać ruch. Od tej chwili ruch mógł być określany wyłącznie względem obserwatora.

Prawo równowagi masy i energiiEdytuj

W 1907 roku Einstein sformułował słynne prawo równoważności masy i energii (E=mc^2), gdzie E to energia, m masa, a c prędkość światła. Oznacza ono między innymi, że wielkie ilości energii są uwięzione pod postacią masy. Energię te można by było uwolni podczas reakcji jądrowej lub podczas anihilacji cząstek elementarnych.

Dalsze życieEdytuj

Albert Einstein w 1914 roku został dyrektorem berlińskiego Instytutu Fizyki. Był nim do 1933 roku, kiedy do władzy doszedł Adolf Hitler. Wówczas Einstein (z pochodzenia Żyd) wyjechał do Princeton, gdzie pracował na Uniwersytecie Princeton. Więcej nie wracał do Niemiec. Zmarł w Princeton w 1955 roku.

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki