FANDOM

Arytmetyka (z greckiego αριθμός = liczba) - najstarsza część matematyki. W powszechnym użyciu słowo to odnosi się do zasad opisujących podstawowe działania na liczbach (elementarna arytmetyka).

HistoriaEdytuj

Nasza wiedza o prehistorii arytmetyki jest ograniczona do kilku niewielkich artefaktów udowadniających posługiwanie się pojęciami dodawania i odejmowania przez ludy neolityczne. Najbardziej znanym jest Kość z Ishango datowana na 18 000 lat przed naszą erą. Nie ma wątpliwości, że Babilończycy posiadali szeroką wiedzę w niemal wszystkich aspektach elementarnej arytmetyki już dwa tysiące lat przed naszą erą. W papirusach ze starożytnego Egiptu pochodzących z XVII wieku p.n.e. można znaleźć dokładne algorytmy mnożenia i używania ułamków. Pitagorejczycy w szóstym wieku p.n.e. uznawali arytmetykę za jedną z czterech najważniejszych nauk. Znalazło to odbicie również w programie średniowiecznych uniwersytetów jako element Quadrivium, które razem z Trivium utworzyło siedem sztuk wyzwolonych.

Działy matematyki

Algebra | Geometria | Trygonometria | Analiza matematyczna | Statystyka | Prawdopodobieństwo | Badania operacyjne

Ta strona zawiera treści z Matematyka Wiki. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Arytmetyka. Lista autorów jest dostępna w

historii strony. Tekst z Matematyka Wiki jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki