FANDOM

Dinozaury - zwierzęta, będące gadami, które pojawiło się na ziemi 225 milionów lat temu. Wiedzę o dinozaurach zawdzięczamy skamieniałością.

Znane dinozauryEdytuj

Pełna lista

Podział dinozaurówEdytuj

Dinozaury dzielimy na gadziomiedniczne (Saurischia) oraz ptasiomiednicze (Ornithischia). Dotychczas odkryto około 1200 gatunków dinozaurów, które podzielono na 44 rodziny. Każdy gatunek żył od 2-15 milionów lat i następnie ginął.

Badania dinozaurówEdytuj

Pierwszy opis dinozaura pochodzi z roku 1677, kiedy to Robert Plot opisał fragment kości dinozaura. 145 lat później rodzina Mantellów znalazła prehistoryczne wielkie zęby, które uznał, iż pochodzą od nieznanego gatunku zwierząt. Uczeni jednakże uznali, iż były to szczątki nosorożca lub krokodyla. W 1841 roku Richard Owen ogłosił, iż tajemnicze kości należą do nieznanych zwierząt, które nazwał dinozaurami. W 1878 roku belgijscy naukowcy odnaleźli kompletne szkielety 40 iguanodonów.

WyginięcieEdytuj

Dinozaury wyginęły ok. 65 mln lat p.n.e. Prawdopodobnie zginęły od uderzenia meteorytów na terenie Płw. Jukatan w Meksyku i na terenie Indii. Gęsty pył po upadku obiektów ograniczył ilość promieni słonecznych. Rośliny przestały rosnąć, co w konsekwencji spowodowało śmierć dinozaurom roślinożernym. Z czasem po zjedzeniu dinozaurów roślinożernych wyginęły i mięsożerne.

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki