FANDOM

Historia astronomii rozpoczęła się już w wczesnym okresie starożytności za sprawą mieszkańców starożytnego Egiptu oraz Sumerów, którzy badali niebo w celu wyznaczania czasu. Prawdziwymi i bardzo zapomnianymi badaczami byli Dogoni - mieszkańcy Afryki Zachodniej, którzy jako pierwsi odkryli obok gwiazdy Syriusz A jego bliźniaczą gwiazdę (Syriusz B).

W starożytności znano sześć planet - Merkurego, Wenus, Ziemię, Marsa, Jowisza oraz Saturna. Przez pewien czas sądzono, iż Księżyc oraz Słońce też są planetami.

Badania GrekówEdytuj

Ważnymi badaczami w astronomii byli Grecy. Platon jako pierwszy twierdził, iż Ziemia jest wielką kulą. Jego teorię poparł Arystoteles, powołując się na zaćmienia Słońca. Wówczas jednakże nadal twierdzono, iż Ziemia jest centrum wszechświata i wokół niej porusza się całe niebo. W I wieku n.e. grecki astronom Ptolemeusz skatalogował gwiazdy i opisał gwiazdozbiory, jednakże błędnie twierdził, iż Ziemia jest płaska oraz wszystko wokół niej się kręci.

ŚredniowieczeEdytuj

W średniowieczu nastąpił ogromny zastój w badaniach astronomicznych. Jedynymi badaczami nieba byli Arabowie oraz Chińczycy, jednakże ci pierwsi dokonali ważniejszych odkryć. Arabowie dzięki wynalezieniu lunety (500 lat przed Hansem Lipperskey) skatalogowali gwiazdy oraz udoskonalili badania nieba. W Europie nadal trzymano się teorii Ptolemeusza. W XII wieku nastąpił przełom w badaniach nieba w Europie Zachodniej. Nie dokonano żadnych nowych odkryć, jednakże teorię Ptolemeusza były akceptowane i nauczane przez europejskich duchownych.

RenesansEdytuj

Mikołaj Kopernik.jpg

Mikołaj Kopernik

W 1543 roku polski astronom Mikołaj Kopernik stwierdził, iż Ziemia kręci się wokół Słońca i popierał teorię Arystotelesa. Teoria Kopernika nie przyjęła się przez duchownych, samego astronoma potępiono, jednakże Mikołaj Kopernik nie miał więcej konsekwencji. Pod koniec renesansu, w 1609 roku Galileusz, dzięki udoskonaleniu lunety Hansa Lipperskeya odkrył fazy Wenus, kratery na Księżycu oraz 4 księżyce Jowisza. Postawiony przez trybunałem inkwizycji potępił swoje nauki, jednakże nieoficjalnie nadal je popierał. Do dnia dzisiejszego błędnie uważa się, iż Galileusz wynalazł lunetę.

NowożytnośćEdytuj

Na początku XVII w. Johannes Kepler odkrył, iż planety obiegają Słońce nie po orbitach kolistych, a eliptycznych. Wykazał też, iż planety poruszają się różną prędkością. W 1687 roku Issac Newton dowiódł istnienie siły ciążenia między Słońcem i każdą z planet. W ten sposób wyjaśnił poruszanie się Księżyca oraz potwierdził odkrycia Keplera. W 1781 roku odkryto Uran, a w 1841 roku Neptuna.

WspółczesnośćEdytuj

Nowoczesne urządzenia pozwoliły na bardzo dokładne badania nieba w XX wieku. W 1927 roku Georges Lemaître wysunął tezę, iż Wszechświat powstał w wyniku eksplozji, którą w 1950 roku nazwano Wielkim Wybuchem. W 1929 roku amerykański astrofizyk Edwin Hubble sformułował prawo, które mówi, iż im dalej jest położona galaktyka, tym szybciej oddala się od nas. Potwierdza to teorię rozszerzania się wszechświata.

Zobacz teżEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki