FANDOM

Historia medycyny rozpoczyna się już w prehistorii, kiedy to leczono proste choroby. Prawdopodobnie ludzie znali już szkorbut i leczyli choremu solidną porcją owoców posiadających witaminę C. Wszelkie rodzaju inne choroby leczono poprzez tworzenie dziur w głowie za pomocą kamieni w celu wypędzenia złych duchów.

StarożytnośćEdytuj

Medycyna starożytna to zbiór kierunków medycznych uprawianych w starożytności na Bliskim i Dalekim Wschodzie, Grecji i w Rzymie. W większości cywilizacji lekarzami byli kapłani, a racjonalne działania przeplatały się z magicznymi praktykami. Przyczyn chorób najczęściej doszukiwano się w ponad naturalnych czynnikach i boskiej ingerencji. Początkowo leczono chorych za pomocą ziół (ich pierwsze użycie jest szacowane na rok 2 000 p.n.e.). W starożytności na terenie Grecji działał Hipokrates. Jako pierwszy traktował chorobę nie za karę od bogów, a za typową rzecz. W II w. w Rzymie działał Galen. Jako pierwszy wprowadził teorię temperamentów oraz wykonał pierwszy atlas anatomiczny człowieka.

ŚredniowieczeEdytuj

W średniowieczu uważano chorobę za karę od Boga. W XIII wieku na terenie Europy i Imperium Mongolskiego panowała czarna śmierć (dżuma). Zabiła ona 50 milionów osób (wówczas jedną trzecią ludności świata). Leczenie odbywało się poprzez upuszczanie krwi oraz podawanie ziół. Brak higieny, prymitywne leczenie oraz brak wiedzy na temat chorób doprowadziły do wysokiej śmiertelności średniowiecznego społeczeństwa. W tej epoce mocno popierano teorię Galena. Ich próby obalenia uznanwano za herezję i karano stosem.

RenesansEdytuj

W odrodzeniu dzięki Andreasowi Vesaliusowi i Ambroise Paré narodziła się chirurgia. Vesalius dodatkowo zauważył, iż część opisów Galena zamiast do człowieka odwoływała się do małpy. Nowe rysunki anatomiczne wykonał Leonardo da Vinci, który prawie odkrył fakt krążenia krwi w organizmie. Leczeniem ziołami mogli zajmować się tylko mężczyźni. Kobiety uznawano za czarownicę i karano torturami i stosem.

XVII w.Edytuj

Szpital z 1682 roku

Szpital z 1682 roku

W XVII w. William Harvey badał kierunek krążenia krwi. Około 1665 roku Hooke wprowadził termin komórka.

XVIII w.Edytuj

W XVIII w. pojawiały się masowo szpitale. Chirurgii nie zaliczano do medycyny, ale za równą jej dziedzinę, która cieszyła się dużym powodzeniem. Jenner jako pierwszy stworzył szczepionkę na ospę.

XIX w.Edytuj

16 października 1846 roku William Morton zaprezentował w Bostonie znieczulenie eterowe. Dzięki temu odkryciu, pacjentowi nie uśmierzano bólu poprzez alkohol lub lód. Ludwig Pasteur wynalazł szczepionkę przeciwko wściekliźnie. Claude Bernard położył podwaliny pod biologię. Do szpitali wprowadzono pierwsze środki przeciwbólowe, ciśnieniomierz, strzykawki i elektrodiagram. Zaczęto sterylizować narzędzia, zakładać maski ochronne oraz myć ręce przed operacją. W XIX w. po raz pierwszy pojawił się zawód pielęgniarki.

XX i XXI w.Edytuj

W XX w. nastąpił wielki przełom w badaniach medycznych. Transplantologia stała się normą, pokonano czarną ospę, szczepienia rozpowszechniły się na cały świat (szczególnie na wiele odmian ospy, odrę, zapalenie wątroby typu B, grypie), a średnia długość życia sięgała maksymalnie do 84 lat (w krajach skandynawskich i w Japonii). W latach 20. i 30. Aleksander Fleming stworzył penicylinę oraz antybiotyki. Jednocześnie obok postępu pojawił się wirus HIV z chorobą AIDS oraz zwiększyło się ryzyko alergii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki