FANDOM

Komar

Komar

Komar - stawonóg, należący do gromady owadów, rzędu muchówek (dwuskrzydłowych) i rodziny komarowatych. Występuje na całym świecie oprócz obszarów polarnych. Największe ich skupiska mieszczą się w pobliżu jezior, stawów i niekiedy kałuż. Obecnie znanych jest ponad 4500 gatunków komarów.

Ich długość wynosi od 8 do 13 mm. Postać dorosła żyje 5 dni, ale niektóre osobniki dożywają do miesiąca. Samice odżywają się krwią ssaków i ptaków, samiec zaś nektarem i sokiem z roślin. Samiec może nie odżywiać się, zużywając tylko zapasy zgromadzone w stadium larwalnym. Larwy odżywiają się planktonem. Często padają ofiarą ptaków, płazów, owadożernych ssaków oraz ryb. Niektóre samice na jesień zapadają w sen zimowy. Wówczas chowają się do dziupli drzew, kopców, nor i piwnic.

Po wyjściu postaci dorosłej z poczwarki, komar wyrusza na poszukiwanie partnerki. Po kopulacji, samica składa w wodzie od 100 do 300 jajeczek, posklejanych w pakiety. Po wykluciu, larwa rozwija się w wodzie, po 9 dniach przekształca się w poczwarkę, z której pojawia się dorosły osobnik.

Przenoszenie choróbEdytuj

Komary mogą przenosić różne choroby. Za największe zagrożenie uznaje się ugryzienie komara z malarią lub żółtą febrą.

CiekawostkiEdytuj

  • Komar w ciągu sekundy może poruszać skrzydłami o 200-400 razy.
  • Komary najczęściej atakują ludzi z grupą krwi A, a najrzadziej 0.
  • Komar potrafi poczuć człowieka nawet na kilometr.

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki