FANDOM

Księżyc
Dane obserwacyjne
Odległość od planety
384 400 km
perygeum
363 104 km
apogeum
405 696 km
Własności fizyczne
Średnica na równiku 3476 km 200 m
Masa 7,348 × 10²² kg
Gęstość 3344 kg/m³
Temperatura
powierzchni
-233°C do +123°C
Edwin Aldrin.jpg

Edwin Aldrin z Apollo 11 na Księżycu.

Księżyc - naturalny satelita Ziemi oddalona od planety o 384 400 km. Krąży wokół Ziemi z prędkością 1,02 km/s. Księżyc nie posiada atmosfery. Dnia 21 lipca 1969 roku po raz pierwszy na Księżycu stanął człowiek. Pierwszym z nich był Neil Armstrong - Amerykanin.

DaneEdytuj

Średnica Księżyca wynosi 3476 km. Na obiegnięcie Ziemi oraz na wykonanie obrotu wokół własnej osi Księżyc potrzebuje 27 dni, 7 godzin i 43 minuty. Masa Księżyca jest miejsce od ziemskiej o 81 razy.

PowierzchniaEdytuj

Na Księżycu znajduje się ogromna ilość kraterów oraz rozległych równin zwanych morzami.

KrateryEdytuj

Amerykańska sonda kosmiczna Lunar Reconnaissance Orbiter (wystrzelona 18 czerwca 2009) ustaliła liczbę kraterów na Księżycu. Instrument emitował pulsy lasera co 25 m powierzchni Księżyca. Obliczono ponad 2,4 miliarda tego typu pomiarów.

Ważniejsze kratery:

Badanie KsiężycaEdytuj

Pierwszą sztuczną satelitą wokół Księżyca stała się Łuna 10 z ZSRR. Satelita jednak z tygodnia na tydzień zbliżyła się do Księżyca. Obecnie na Srebrny Glob wysłano sondy GRAIL-A i GRAIL-B.

Misje księżycoweEdytuj

Na Księżycu do tej pory spacerowało dwunastu ludzi. Wszyscy byli Amerykanami i dokonali tego w latach 60. i 70. Loty były wówczas w ramach wyścigu supermocarstw, jakimi stanowili USA i ZSRR. 25 maja 1961 roku John F. Kennedy zapowiedział, że Stany Zjednoczone przed końcem dekady wyślą człowieka w kosmos. Ten cel udało się zrealizować. Nie wiadomo, kto by mógł wygrać wyścig, gdyby nie śmierć w 1966 roku Siergieja Korolowa - głównego konstruktora radzieckich rakiet nośnych i ojciec radzieckiego programu kosmicznego.

Amerykanie wysłali w sumie 7 misji załogowych w ramach programu Apollo. Wszystkie oprócz Apollo 13 były udane. W każdej misji załogowej leciały 3 osoby, z czego dwie miały prawo stanąć na Księżycu. W przypadku misji Apollo 13, astronauci okrążyli wokół Księżyc, ale niezdecydowani się na lądowanie. Zanim wyruszyło Apollo 11, Amerykanie przeprowadzili testowe loty załogowe wokół orbity Księżyca (Apollo 8 i 10)

Planowano także zrealizować misje Apollo 18, Apollo 19 i Apollo 20, jednak zostały one anulowane ze względu na cięcia w NASA oraz inwestycje w wahadłowce.

Planowane loty w przyszłościEdytuj

Kilka agencji kosmicznych na świecie deklaruje ponowny lot na Księżyc, a nawet założenie tam bazy naukowej. Najbardziej realne plany ma prywatna firma Space Adventures, która w 2015 roku zrealizuje lot wokół Księżyca, o ile ktoś kupi bilet na wycieczkę (jedno miejsce już zostało prawdopodobnie kupione). Lot na Księżyc deklarują: USA, Rosja, Chiny, Europa Zachodnia i Japonia. Chiny i Japonia deklarują, że człowieka poleci tam w 2020 roku.

Zyski z badań nad podbojem KsiężycaEdytuj

Badania i podbój Księżyca przyniosły duże zyski dla ludzkości. Zwiększyło się zainteresowanie lotem na Srebrny Glob, rozwinęły znacząco technikę, łączyło ludzkość (transmisja z lotu na Księżyc była puszczana w niektórych krajach bloku wschodniego, w tym Polskę).

CiekawostkiEdytuj

  • Na Księżycu mieści się około 600 mln ton lodu (w okolicach biegunów).

Zobacz teżEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki