FANDOM

Kwas mrówkowy (także kwas metanowy HCOOH) - kwas karboksylowy. Jest bezbarwną cieczą o ostrym zapachu, dobrze rozpuszczający się w wodzie. Powoduje trudno gojące się rany naskórka. Jest lotny, a pary kwasu drażnią błony śluzowe i są szkodliwe dla zdrowia. Jest silną trucizną. Znajduje się m.in. w jadzie mrówek i w pokrzywach.

Wzór:

CH2O2

OtrzymywanieEdytuj

Kwas mrówkowy na skalę przemysłową otrzymuje się z metanolu i tlenku węgla. W obecności silnych zasad, np. metanolanu sodu, ze związków tych powstaje ester metylowy kwasu mrówkowego, mrówczan metylu. Reakcję prowadzi się typowo w fazie ciekłej, w temp. 80 °C, pod ciśnieniem 40 atm.

CH3OH + CO → HCOOCH3

W drugim etapie otrzymany ester poddaje się hydrolizie:

HCOOCH3 + H2O → HCOOH + CH3OH

Znaczne ilości kwasu mrówkowego uzyskuje się także jako produkt uboczny podczas produkcji kwasu octowego. Kwas ten można również otrzymać w reakcji tlenku węgla z wodorotlenkiem sodu w temperaturze 120 °C pod ciśnieniem 8 atm.

NaOH + CO → HCOONa

Powstający wówczas mrówczan sodu przeprowadzany jest w kwas mrówkowy poprzez zakwaszenie mieszaniny poreakcyjnej kwasem siarkowym.

HCOONa + H2SO4 → HCOOH + NaHSO4

Kwas mrówkowy powstaje także podczas utlenienia aldehydu mrówkowego (metanalu).

Można go także otrzymać przepuszczając pary metanolu i powietrze nad czernią platynową (katalizatorem) pod odpowiednim ciśnieniem:

CH3OH + O2 → HCOOH + H2O

ŹródłoEdytuj

Ciekawa chemia, część 3, podręcznik gimnazjalny, wyd. WSiP, 2009

Więcej z Fandomu

Losowa wiki