FANDOM

Pitagorejczycy

Pitagorejczycy

Świat to harmonią. Świat to liczba. Tego nie rozumie naprawdę nikt oprócz nas.

Motto szkoły pitagorejskiej

Szkoła pitagorejska - szkoła założona przez Pitagorasa w Krotonie (obecnie południowe Włochy).

OdkryciaEdytuj

Uczniowie szkoły pitagorejskiej odkryli fakt, iż nie istnieje liczba niewymierna, której kwadrat jest równy 2. Nie przekazali światowi tego odkrycia, ponieważ psuło im by to wyobrażenie o uporządkowanym świecie.

Pitagorejczycy z czasów Pitagorasa Edytuj

Poglądy filozoficzne Edytuj

Pitagorejczycy uważali liczbę za zasadę świata. Wiedza o stosunkach między liczbami jest wiedzą o porządku świata. Za doskonałą uważano liczby nieparzyste, ponad którymi stać miała jedynka. Kolejne liczby reprezentowały różne aspekty rzeczywistości.

Poglądy religijne Edytuj

Jako pierwsi wprowadzili do filozofii poglądy religijne na nieśmiertelność niematerialnej duszy. Pitagorejczycy wierzyli w wędrówkę dusz; uważali, że dusza po śmierci może wcielić się nie tylko w człowieka, ale w zwierzę. Ta doktryna skłaniała ich do wegetarianizmu.

Poglądy astronomiczne Edytuj

Pitagorejczycy opracowali model astronomiczny, w którym kulista Ziemia tkwi nieruchomo w środku wszechświata, a dookoła niej krąży siedem sfer z przymocowanymi do nich znanymi starożytnym planetami, a także Słońce i Księżyc. Ten skończony kosmos był zamknięty wewnątrz ósmej sfery z nasadzonymi na powierzchni gwiazdami. Wszystkie sfery obracały się wokół Ziemi raz na dobę.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki