FANDOM

Słońce

Słońce

Słońce - gwiazda powstała około 5 miliardów lat temu. Znajduje się 30 000 lat świetlnych od centrum Drogi Mlecznej. Słońce stanowi środek Układu Słonecznego i stanowi 99,866% masy Układu.

Ziemia jest od niego oddalona o 149,6 lat świetlnych. Przy prędkości światła wynoszącej około 300 000 km/s, światło do Ziemi od Słońca potrzebuje 8,3 minuty by trafić. Powierzchnia Słońca jest około 1 000 000 razy większa od Ziemi.

Energia pochodząca z syntezy helu i wodoru potrzebuje około 20 000 lat, by znaleźć się na powierzchni gwiazdy.

DaneEdytuj

Słońce w 70% składa się z wodoru, z 28% z helu, a z pozostałe 2% stanowią innego typu pierwiastki. Czas obrotu wokół własnej osi wynosi od 26 dni na równiku do 35 dni na biegunach. Temperatura w wnętrzu Słońca przekracza 19 milionów stopni Celsjusza. Słońce okrąża centrum Drogi Mlecznej ok. 220-260 km na sekundę w czasie około 226 mln lat.

Rozbłyski słoneczneEdytuj

Rozbłyski słoneczne to strumień energii elektromagnetycznej, która uderza w pole magnetyczne Ziemi. To ona jest odpowiedzialna za zakłócanie komunikacje satelitarnej oraz pracę sprzętu elektronicznego. Po dotarciu do Ziemi cząsteczki energii zderzają się z ziemską atmosferą.

CiekawostkiEdytuj

  • W każdej sekundzie Słońce traci ponad 4 miliony ton swojej masy.
  • Hel odkryto na Słońcu wcześniej niż na Ziemi.
  • Gęstość jądra Słońca jest 150 razy większa niż gęstość wody.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki