FANDOM

Śpiące dziecko.jpg

Śpiące dziecko

Sen - stan obniżonej świadomości i aktywności, który pojawia się w stałych przedziałach czasowych u większości ptaków i ssaków. Sen różni się od hibernacji tym, iż występuje codziennie i nie powoduje dużych zmian w organizmie. Ludzie pozbawieniu snu są rozkojarzeni, drażliwi, mają kłopoty z pamięcią i omamy oraz halucynacje. W skrajnych przypadkach dostają psychozy. Naukowcy zajmujący się badaniem snu nazywają się somnologami.

Im bardziej jesteśmy starsi, tym mniej potrzebujemy snu. Niemowlęta śpią do 16 godzin dziennie, zaś młodzież 8 godzin. Średni czas snu dorosłych w ciągu ostatnich stu lat skrócił się z dziewięciu godzin przed pierwszą wojną światową do ośmiu godzin od lat 80. XX w. Wedle raportu z 2008 roku wiele osób w tym wieku śpi tylko 7,14 godzin. Wszystkie te osoby skarżyły się na przewlekłe zmęczenie.

Po 96 godzinach brak snu uznawany jest za torturę. Od tej chwili mogą pojawić się długotrwałe uszkodzenia (trwałe zaburzenia snu oraz zmiany osobowości. Brak snu może być śmiertelny, gdy trwa od 10 do 14 dni. Najdłuższy udokumentowany stan czuwania, który nie pozostawił żadnych uszkodzeń trwał 266 godzin. Do tego testu odważył się Brytyjczyk Tony Wright.

Zaburzenia snuEdytuj

Po 24 godzinach bez snu układ immunologiczny zaczyna tracić wydajność. Hamuje produkcje białych krwinek. Zdolność zapamiętywania spada o 40%. Dodatkowo organizm hamuje produkcje testosteronu lub estrogenu. Produkcja glukozy zostaje zahamowana. Jeśli człowiek nie śpi przez 36 godzin, to wówczas spada jego szybkość reakcji (o 4 razy), co stwarza niebezpieczeństwo w razie kierowania przez niego samochodem lub innym pojazdem. Wzrasta zaś gotowość do podjęcia ryzyka oraz ryzyko zachorowania na migrenę. Po nie spaniu przez trzy dni lub dłużej, organizm zaczyna chorować na psychozę, schizofrenię lub depresję, zmysły zaczynają zawodzić, pojawia się mikrosen i halucynacje. Nogi i ręce są odrętwiałe.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki