FANDOM

Skala Kardaszewa - klasyfikacja rozwoju technologicznego (hipotetycznych) pozaziemskich cywilizacji, stworzona przez Rosjanina Nikołaja Kardaszewa w 1964 r. i później rozbudowana przez inne osoby (głównie pisarzy książek popularnonaukowych). Jako kryterium klasyfikacji Kardaszew przyjął podstawowe źródło energii wykorzystywane przez daną cywilizację oraz sposoby jej wykorzystania.

Poziomy główneEdytuj

  • Typ 0 - obecnie cywilizacje zamieszkiwane przez Ziemian. Cywilizacja w typie 0 wykorzystuje głównie nieodnawialne źródła energii (węgiel, gaz ziemny, ropa naftowa). Cywilizacje typu 0 ponadto tworzą monumentalne budowle, wynaleźli pismo i mają rozwinięty handel. Pierwszą tego typu cywilizacją byli starożytni Egipcjanie.

Według astronoma Michio Kaku, Ziemianom niewiele brakuje do osiągnięcia kolejnego poziomu.

  • Typ I - cywilizacje te wykorzystują na szeroką skalę energię z macierzystej planety, manipulują swoją planetą (np. nie pozwalają na tworzenie się huraganów), zbadali cały swój układ planetarny i utworzyli Pierścień Nivena, która zbiera energię. Poziom ten prawdopodobnie Ziemianie osiągną w 2100 roku.
  • Typ II - cywilizacja tworząca rozbudowany Pierścień Nivena (nazywany Sferą Dysona), stworzyli superkomputer Matrioszka, cały układ planetarny zniszczyła, by wybudować Sferę Dysona oraz zajęła kilkanaście innych układów planetarnych. Ziemianie osiągną ten poziom ok. roku 2800.
  • Typ III - cywilizacja, która zajęła całą swoją galaktykę. Potrafi ona czerpać energię z czarnych dziur i gwiazd neutronowych. Ziemianie osiągną ten poziom za ok. 10 000 lat.

Poziomy hipotetyczneEdytuj

Pisarz sf Isaac Asimov stworzył kolejne stopnie skali Kardaszewa:

  • Typ IV - cywilizacja pobierająca energię z supergromady.
  • Typ V - cywilizacja zajmująca cały dostępny Wszechświat.

Jeśli przyjmie się, że istnieją także inny wszechświaty, przyjmuje się dwie kolejne skale:

  • Typ VI - cywilizacja pobierająca energię z pozostałych Wszechświatów.
  • Typ VII - cywilizacja potrafiąca wytworzyć swój własny Wszechświat, który produkowałby energię oraz potrafiąca zmieniać stałe fizyczne. Ta cywilizacja jest już nieśmiertelna.

Poziomy VI i VII są sporadycznie spotykane w literaturze SF; jednym z nielicznych przykładów są krótka powieść Ostatnie pytanie (The Last Question) Isaaca Asimova oraz Perfekcyjna niedoskonałość Jacka Dukaja.

Przyspieszenie rozwojuEdytuj

Rozwój cywilizacji można ogromnie przyspieszyć po wynalezieniu technologicznej osobliwości, czyli superkomputera, który mógłby zastąpić bilion ludzi.

KontrowersjeEdytuj

Wiele osób podważa Skalę Kardaszewa jako odpowiednią skalę rozwoju cywilizacji. Argumentują to faktem, iż jest uwzględniany tylko jeden czynnik, pomijając całkowicie rozwój intelektualny, dostęp do wynalazków czy też odpowiednia polityka. Część osób także uznaje tą skalę za przestarzałą, uwzględniając najnowsze projekty pobierania energii (projekt ITER).

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki