FANDOM

Stella octangula

Stella octangula

Merkavah1d

Merkawa - Stella octangula - mistyczna bryła, zbudowana z przenikających się tetraedrtów - trójwymiarowy odpowiednik gwiazdy Dawida.

Stella octangula - (in. gwiazda ośmioramienna, ośmiościan gwiaździsty, gwiazda z czworościanów) podstawowy wielościan gwiaździsty skonstruowany poprzez nałożenie na siebie dwóch przystających czworościanów foremnych lub stellację czworościanu foremnego. Inaczej mówiąc jest to czworościan foremny wydłużony o ostrosłupy doczepione do jego ścian. Jest to w pewnym sensie trójwymiarowy odpowiednik gwiazdy Dawida.

Posiada 12 krawędzi, 8 wierzchołków i 8(stellonych)/24 ściany będące trójkątami równobocznymi. W pewnym sensie spełnia kryteria wielościanu foremnego, z wyjątkiem wymogu wypukłości.

S=24 \cdot\frac{a^2~\sqrt{3}}{4}= 6 \cdot{a^2~\sqrt{3}} \approx 24 \cdot 0,433~a^2;,

gdzie a oznacza długość krawędzi ściany tej bryły. Polem całkowitym stella octangula jest suma 24 pól powierzchni trójkątów równobocznych, które stanowią czwartą część ściany jednego czworościanu foremnego stellonego.

Odkrycie Edytuj

Została nazwana w 1609 roku przez Johannesa Keplera. Nie był on jednak pierwszym odkrywcą gwiazdy z czworościanów. Sto lat wcześniej opisał ją Luca Pacioli w dziele De divina proportione z lat 149698. Paciolo nadał jej pierwotną nazwę "octahedron elevatus".

Więcej z Fandomu

Losowa wiki